tisdag 18 juni 2013

Junior SM i segling

Torslandabor som under lördag till tisdag före midsommar tittade ut över Hake fjord och Rivöfjorden såg ett hav fyllt av vita segel. Det var nära 500 seglare som gjorde upp om titeln som svensk junior mästare i 13 olika klasser. Hjuviks båtklubb, som var en av arrangörerna, knep tre SM guld och ett silver.

JSM 2013 arrangeras av Rådasjöns Seglarsällskap i samarbete med Långedrag Seglarsällskap och Hjuvik Båtklubb. Tävlingen, som är för alla seglare upp till 20 år, arrangerades för 39 året i rad. I år tävlade de 486 seglarna i klasserna Optimist (nybörjare samt pojkar och flickor), Zoom8, E-jolle (herr och dam), Laser radial (herr och dam), Laser standard, 29er, RS Feva, Access-jolle och Kona One.

Men på sjön var också cirka 250 följebåtar. Sammanlagt kunde alltså runt 750 båtar siktas ute på de fyra banområdena: Hake fjord, Rivöfjorden, Älvsborgsfjorden samt utanför Arendal.

Hjuviks BK ansvarar för bana 1

Hake fjord lördag förmiddag. Solen står högt. Det blåser styv bris från syd. Bojbåt 1 rapporterar över VHF att de har lagt ut kryssmärket. “Perfekt!”, hörs Johan Burlin ropa. “Kryssmärket ligger exakt mot vind.” Johan biträder seglingsledaren Anders Höije ombord på startbåten.

Hjuviks båtklubb (HjBK) ansvarar för bana 1 på vilken 73 E-jollar och 54 Laser standard och Laser radial skall göra upp om mästerskapstitlarna. Seglingsledaren har för denna dag planerat att genomföra tre race med tre startgrupper i varje. Sammanlagt nio starter. Varje startförsök tar fem minuter att genomföra. Om ingen tjuvstartar, så att man behöver göra om startförfarandet, så har den första gått i mål cirka 45 minuter senare.

Banan är en så kallad trapetsbana. Det innebär att de tävlande kryssar från startlinjen till en boj som ligger rakt mot vinden (kryssmärke). Efter att ha rundat kryssmärket länsar de tillbaka till en boj som ligger strax ovanför startlinjen (länsmärke). Jollarna rundar länsmärket och kryssar tillbaka till kryssmärket. De har seglat en loop. Efter den andra rundningen av kryssmärket seglar de med vinden snett bakifrån (slör) till en ny boj (spridningsmärke) från vilken de länsar till ett nytt länsmärke som ligger bortanför och under startlinjen. Efter att ha rundat den seglar de med vind rakt i sidan (halvvind) in över mållinjen. För att kunna få ut alla startgrupper samtidigt på banna, utan att det blir kaos, valde seglingsledare att låta Laser segla sin loop på utsidan istället för insidan som E-jolle gjorde.

Jämnställd idrott

I sydväst syns den för alla sjöfarare kända fyren på Böttö. Längre ut skymtas Trubaduren. Och lite längre norrut tronar Vinga fyr. Klockan närmar sig 11, då den första starten är planerad att ske. Några seglare passar på att äta lite. Andra seglar fram och tillbaka – otåliga på att få komma igång.

Seglarna är 15 till 20 år och rutinerade. Alla har gjort sina hundår i optimist, varit runt om i världen och tävlat, och deltagit i stora mästerskap. Några har till och med tävlat i VM. De är inga duvungar, och de har gjort sin läxa. De har ”kört fart”, ”kollat kant” och gjort alla andra förberedelser som behövs för att tänka ut en strategi inför den första kryssen.

Så är det dags för första start. Först ut är Laser standard. Det är ganska få seglare, bara tio stycken. Jollen kräver både tyngd hos seglaren och starka muskler. Därefter följer Laser radial, 44 stycken. Den mindre segelyta passar damer och lättare herrar bättre. Damer och herrar startar tillsammans, men räknas som två olika klasser i protokollet. Sist ut är E-jolle, den största klassen på banan, med 73 seglare. Även här startar damer och herrar tillsammans men protokollförs som två klasser.

Segling är en intressant idrott ur jämställdhetsperspektiv. Herrar och damer seglar som regel tillsammans. Ofta tävlar de också mot varandra på lika villkor, till exempel vid VM. JSM är ett av få undantag.

Stor organisation

Efter att ha genomfört tre race som planerat, sätter en nöjd seglingsledare kurs tillbaka till Arendal. Basen för JSM låg ligger skyddad bakom Stora Risholmens landtunga. Där kunde de nästan femhundra seglarna, deras föräldrar och syskon, funktionärer och alla intresserade köpa hamburgare, korv, smörgås, kakor, läsk och kaffe i caféet, handla kläder och prylar, träffas och umgås. Några seglare fick oroligt vänta utanför kansliet, tillfälligt inrymt i några baracker, medan protestförhandlingar pågick och domar utdelades.

Planeringen av ett JSM pågår i mer än ett år. Det är många frivilliga krafter som arbetar. Sista tiden före tävlingen jobbar många nästan dygnet runt med att få allt från sjösättningsramper till 40 fots storbild-TV på plats. Många frivilliga krafter behövs också under självaste tävlingen. Bara på bana 1, som HjBK bemannande, behövdes 25 personer på sjön och tre i kansliet – varje dag. Därutöver var HjBK-föräldrar med och bemannande caféet och andra hjälpte till på de andra banorna.

Jag var med ute på bana 1 som ”reporter”. Jag använde Twitter för att kontinuerligt och nära realtid rapporterade med text och bild vad som hände. På kvällarna sammanfattade jag dagen på www.hjbk.org.

Säkerhet

Den andra dagen började med sol. Men på himlen tornade molnen upp sig, och det utlovade regnet verkade oundvikligt. Ute på sjön blåste det 10 m/s i medel och 12 m/s i byarna. Seglingsledaren beslutar att segla längre in – på Rivöfjorden.

Efter att alla seglare hade kommit iväg på sitt första race, bytte jag från startfartyg till säkerhetsbåt. Jag hoppades kunna ta några dramatiska bilder att dela med mig. Jag han knappt sätta mig i säkerhetsbåten innan vi blev uppropade av bojbåt 2.

Alla båtar som är ute på banan – funktionärernas, coachernas och föräldrarnas – ingår i säkerhetsorganisationen. Det innebär att det måste vara beredda att assistera i händelse av problem. Ansvarig för allt detta var denna dag Martin Granholm. Det är i hans ribbåt jag precis har klivit ombord när bojbåt 2 begär assistans med en havererad Laser radial.

Dramatik

Vi satta full fart. Jag for runt som en vante i ribbåten innan jag lyckades få tag i något att hålla mig i. Martin tar inte lätt på sin uppgift. Till slut lyckades jag hitta något att hålla mig i. Döm om min förvåning när vi kommer fram till bojbåt 2 och finner dem sittandes och fika. En följebåt hade tagit hand om haveristen och bogserade henne i land.

Vinden ökade till 18 m/s i byarna, och med följd att det blev en del andra utryckningar. Men däremellan hann jag rapportera resultaten från seglingarna och ta några fina bilder som finns länkade till från HjBK:s webbplats.

Knappt hade jag skickat det sista resultatet när himlens damportar öppnade sig och regnet vräkte ned. Martin och jag följde de sista seglarna in mot hamn. När vi närmar oss Arendal ser vi i regnet och diset en armada av optimistjollar som är på väg in efter att ha avbrutit seglingarna på Älvsborgsfjorden. Ovanför dem kretsar sjöfartsverkets sök- och räddningshelikopter. Det hela känns en smula surrealistiskt.

Udda rekord

På den tredje dagen hade regnet och den hårda vinden ersatts av sol och frisk vind. Men ganska kraftig ström i banans riktning ledde till ett udda rekord. Mer än 7 av 10 E-jolleseglare fick “black flag disqualification” i protokollet. De blev diskvalificerade för att ha varit i triangeln mellan startlinjen och kryssmärket under den sista minuten innan start. I ett race diskvalificerades nästan hälften av de startande – 31 av 71. Det måste vara något av ett rekord.

Caféet en hörnsten

Tisdag. Klockan är halv tio. Besättningen ombord på startbåten har mönstrat på för sista dagen. Men var är seglingsledaren? Är han uppe hos Monica och köper fikabröd?

Medan vi väntar, tänker jag på Monica Erlandsson, som har varit HjBKs ansvariga för caféet under JSM. Hon har varit bland de första på plats, och bland de sista att lämna området. Hon har sett till att caféet varit bemannat, och hon har själv jobbat sin andel och mer därtill. Jag inser att café-verksamheten är en hörnsten i varje lyckad regatta.

Båten gungar till. Seglingsledaren har klivit ombord, och vi är fulltaliga. Vi kastar loss och stävar ut mot Hake fjord för den fjärde och sista tävlingsdagen. De två planerade racen, sammanlagt sex starter, genomförs utan problem.

Resultat

Efter fyra dagar och tio race samlas seglarna till prisutdelning på tisdag eftermiddag. I bakgrunden läger den stora lyxkryssaren Brilliance of the Seas ut från Arendalskajen.

Seglare från Hjuviks båtklubb tilldelades tre SM guld och ett SM silver:

  • Lovisa Karlsson fick guldmedalj i Laser radial för damer.
  • Johanna Bergqvist fick guldmedalj i E-jolle för damer.
  • Isabelle Bergqvist fick guldmedalj i Optimist för flickor.
  • Albin Johnsson fick silvermedalj i E-jolle för herrar.

Inga kommentarer: