lördag 26 september 2015

Hysterisk segling i Hjuvik – bilder och filmer efter första dagen på Lag-SM 2015


Foto: Jonas Fritz


Hysteriskt. Hysteriskt mycket arbete. Hysteriskt antal starter. Och hysteriskt roligt. Det sammanfattar Lag-SM i optimistjolle.

Jag skulle kunna lägga till hysteriskt trött. För så känner jag mig, och garanterat övriga funktionärer.

Hjuviks båtklubb har idag genomfört 112 race på två banor. Var 8:e minut har två nya race startats. I varje race seglar två lag om vardera fyra seglare. Det innebär 896 rundningar runt kryssmärken, halvvindsmärken och länsmärken. Mellan dem ska märken justeras nån meter hit eller dit. Och lika många målgångar ska protokollföras och rapporteras in till kansliet.

Som sagt, vi funktionärer är trötta, men mycket nöjda. Första dagen på sjön har flutit på riktigt bra. Som ett välsmort maskineri, om jag får säga det själv. Likadant på land, där föräldrar har kunnat se racen live på tv-skärm, välja och vraka ur ett stort sortiment av hembakat eller köpa sig en hamburgare eller två.

Hysteriskt trött, som sagt; det känner jag mig. Så därför ska jag inte försöka mig på att skriva mer. Utan lämnar dig att själv titta på några bilder och filmer.



Hjuviks båtklubb under Lag-SM i optimistjolle under 2015. Foto: Jonas Fritz



Johan Burlin har genomgång med funktionärer inför första dagen. Foto: Thomas Barregren



Foto: Thomas Barregren



Foto: Thomas Barregren



Foto: Thomas Barregren



Alexander Kongstad kör bojbåt 1 på bana 1. Med ombord är också Filip Erenstedt och jag. Foto: Thomas Barregren



Peter Stålberg (överst), Sten Bergqvist och Julia Stålberg bemannade målbåten på bana 1. Foto: Thomas Barregren



Stefan Kylebäck är säkerhetsansvarig. Foto: Thomas Barregren



Foto: Thomas Barregren



Foto: Thomas Barregren



Foto: Thomas Barregren



HjBK och huvudsakligen bana 1 från ovan. Film: Peter Björk




HjBK och huvudsakligen bana 2 från ovan. Film: Jonas Fritz



Film: Jonas Fritz



Film: Jonas Fritz



Film: Jonas Fritz

Inga kommentarer: