söndag 24 augusti 2014

Regionkval i Hjuvik – andra dagen



Trött. Trött med nöjd. Du kanske tror jag beskriver hur seglarna känner efter två dagars regatta i Hjuvik. Du misstar dig. Jag beskriver, helt egoistiskt, min egen upplevelse. Trött men nöjd. Låt mig berätta varför.

Bra och dåligt

Jag tycker seglingarna gick bra. Bra längd, Bra tempo, Bra vind. Allt är förstås inte rosenskimrande. Kraftig ström. Stänk rån ovan. Saker som vi inte kan rå på. Men en sak som vi rådde över, och som hade kunnat skötas bättre, var omdirigeringen av båtar. Idag missade vi några som kom in i banområdet.

Blå Nimbus

Framförallt tycker jag att säkerhetsorganisationen, som jag själv var del av, var alldeles för passiv när en stor, blå Nimbus kom dundrandes norrifrån. Föraren sänkte förvisso farten från gud vet hur många knop till "bara" ett tiotal innan han brakade rakt in i högen med optimistjollar, coachbåtar och föräldrarbåtar som väntade efter målgång. Men det räcker inte. Han skulle ha kört ännu saktare. Och på utsidan banområdet. Som de allra flesta gjorde. Och det var vi, i säkerhetsbåtarna, som skulle ha upplyst honom med det. Vilket vi missade. Nu fick vi istället jaga ifatt honom inne bland alla optimister, för att förhindra att han körde rakt igenom seglarna som halvvindande från gaten till mållinjen.



Till skillnad mot gårdagens incident, då en liten fiskebåt plöjde sig rakt igenom seglare och följebåtar, så skedde inte detta med berått mod. Det verkar snarare vara bristande sjövett och dåligt omdöme. Därför kommenterade jag inte filmen med ordet "idiot" denna gång.

Lustig syn

Den blå Nimbusen var inte den största båten vi mötte idag. Den kampen vanns utan vidare av den stora segelskutan som kom söderifrån. Den vann också kampen om lustigaste syn. Längs hela relingen stod kineser, prydligt uppradade, och alla med samma gula regnponchos på sig. Det var en syn. Volvo-återförsäljare visste Johan Burlin, min medskyldige i båten, att berätta.



Färggrant

Utöver blå Nimbus och gula kineser så dominerades färgskalan av grönt hav, mörkblå himmel, en och annan solglimt och en sprakande förgbåge. Här kommer några bildbevis för mina påståenden.



Banan

Ok. Jag borde skriva något om seglingarna också.

Trots att funderingar igår på att idag gå upp i Norra Hästeviken, för att få mer plats, valde seglingsledaren att vara kvar på samma ställe som igår. Väderprognosen hotade med åska till eftermiddagen. Och skulle Tor sätta hotet i verk så hade det tagit för lång tid för seglarna att i den kraftiga motströmmen ta sig tillbaka i hamn. Istället la han till ett extravarv på banan.

Racen

Första seglingen förlöpte utan större överraskningar. Fabian Magnusson från RÖSS kom in först, följt av klubbkompisen Lucas Bergström och Isak Rydholm från KKKK.

Det andra racet bjöd på stor dramatik vid den första rundningen av kryssmärket. Alla i toppskikten tycktes nå märket samtidigt, och det blev trångt. Mycket trångt. Och när båtarna väjde för varandra, tappade de fart, och drev ned nedanför märket. Jag såg seglare som tappade säkert mer än tio placeringar på det sättet.



Men vid andra rundningen hade fältet spritts ut rejält. Och vi tredje kom Fabian Magnusson upp till märker samtidigt som de sista på andra varvet rundande dem. Detta race vanns överlägset av Fabian Magnusson, följt av Isak Rydholm och Uffe Tomasgaard från Norge.

Dagens sista race startades, liksom de två tidigare, med flagga U. Och det fick många smaka på. När varningssigmalen gick var dussintalet båtar över – och blev diskvalificerade. Vinnare blev Lucas Bergström, följt av Uffe Tomasgaard och Hugo Sundström från Långedrag.



Prisutdelning

När det var dags för prisutdelning kunde följande personer kliva upp på prispallen:

  1. Fabian Magnusson (RÖSS)
  2. Lucas Bergström (RÖSS)
  3. Alice Moss (LESS)



Hela resultatet hittar du här.

Inga kommentarer: