lördag 23 augusti 2014

Regionkval i Hjuvik – första dagen



I helgen är det regionkval. Denna gång arrangerad av Hjuviks Båtklubb (HjBK). Hemmaplan. Fast det där med hemmaplan är svårt. Inte för Arvid som seglar. Men för mig som bloggar. Jag har ju (o)vanan att kommentera andras regattor. Nu måste jag för min egen trovärdighets skull göra samma sak med vår egen. Så utan vidare krusiduller kommer jag därför dela ut en känga till Hjuviks båtklubb. Två faktiskt.

Regioner och kval

Du tror säkert att Sverige delas in i 21 landsting och 290 kommuner. Glöm det. Sverige delas in i fem regioner. I vart fall om man seglar optimistjolle. Och de har vackra namn också: Region 1, Region 2, Region 3, Region 4 och Region 5.

Västkusten från Halmstad i syd till Göteborg i norr är Region 5. Men jag har under de sex år Arvid har seglat (är det så länge!) inte stött på någon som har kommit längre söderut än Gottskär. Så i praktiken sträcker regionen sig bara från Gottskär i syd till Lerum i norr. Inget stort område. Knappt 6 mil fågelvägen. Ändå kommer säkert hälften, om inte mer, av Sveriges alla optimistseglare härifrån. Och många är jäkligt duktiga. Så för att ge resten av Sverige en chans att delta i rikskvalet, där Sveriges seglare i NM, EM och VM utses, så har man hittat på det här med regionkval.

Varje region får bara skicka ett givet antal seglare till rikskvalstävlingarna. Vilka bestäms av regional ranking efter att ha seglat 18 race fördelade på tre stycket regionkvalstävlingar om vardera två dagar.

Det ser förnuftigt ut på pappret. Men är det vettigt att låta vissa regioner skicka seglare som knappt har blött ned sina första våtskor? Och samtidigt neka betydligt mer erfarna och duktiga seglare bara för att de kommer från en region med många och duktiga seglare? Fast det kanske löser sig, som en bieffekt, när Svensk segling anpassar sig till Riksidrottsförbundets krav på 13-årsgräns.

Seglingen

Banan var en kryss-länsbana. För att få separation mellan kryssande och länsande seglare fick kryssmärket en kickboj. Länsmärket var en gate.

Seglarna gjorde två varv på 30–40 minuter. Något i underkant. Men det gick inte att få ut längre bana mellan Lilla Tummen och Stora Röven (på Hisingen respektive Björkö). Seglingsledaren funderar på att gå längre norrut imorgon. Där, i Norra Hästeviken, finns mer plats, men det är inte lika publikvänligt för dem som är på landbacken.

Tre seglingar genomfördes under tävlingens första dag. Tempot var bra förutom mellan första och andra racet. Först på fjärde försöket kom fältet iväg. Och mellan varje försök gick mycket tid åt till att flytta, eller fundera på om det behövdes flytta, bojar. Jag önskar att seglingsledaren hade varit lite rappare. Något som jag vet att han självkritiskt håller med om.

Idiot

Banan gick alltså tvärs över Björköfjorden. Därför fick de två säkerhetsbåtarna, en syd och en norr om banan, jobba en hel del med att mota segel- och motorbåtar från att störa tävlingen.

Jag var ombord på säkerhetsbåten i syd. Vi åkte fram till säkert ett dussin båtar och bad dem att gå i en vid båge in i Södra Hästeviken och mellan gaten och Hästeviksberget. Alla var vänliga och gjorde som vi bad om utan knot. Alla förutom en. En som jag på Facebook gav epitetet idiot.


Den lilla fiskebåten plöjde med berått mod och hög fart rakt genom raden av länsande optimister och sen lika vårdslöst rakt genom klungan av föräldrar- och coachbåtar. Innan det hade vi i säkerhetsbåten åkt fram till båten och med tydliga gester signalerat att hon skulle gira babord. Men icke! Här var det någon som ville visa sitt missnöje med att en massa snorungar ockuperade hans vatten. Tyvärr filmade jag inte hela förloppet. Som tur kom ingen till skada. Bara en massa onödigt svall.

Onödigt svall

Apropå onödigt svall. Hjuvik ståtar med en egen vågmaskin. Då tänker jag inte på Dana fjord som pumpar in vågor i Björköfjorden, eller Vägverkets färjor som går i skytteltrafik strax intill, eller ens all båttrafik som susar förbi. Nej. Jag tänker på domaren, som åker omkring i sin platsbalja och drar upp rejäla vågor mitt bland seglarna. På andra regattor brukar tävlingsledningen vädja till föräldrar- och coachbåtar att inte göra onödigt svall. Här borde man vädja till domaren.

Inga kommentarer: