torsdag 24 juli 2014

JNoM 2014: Ännu en dag…



Ännu en dag med 30+ grader värme. Ännu en dag med obefintlig vind. Ännu en dag utan segling. Det börjar bli tjatigt. Så därför blir denna rapport kort.

Lovande start

Klockan 09.30. Seglarna samlas. Det blåser lovande tre sekundmeter. Och enligt någon prognos ska det bestå hela dagen.

Klockan 10:00. Seglarna går ut. Peter Björk och jag mäter ström.



Ingen vind

Klockan 10:45. Ingen vind. Kommer den tillbaka? Seglingsledningen ringer ut till Fæders fyrplats. Kommer vinden? Nej. Bara bleke.

Klockan 11:00. Utsatt tid för dagens första varningssignal. Ett tut. Och ett till. Alla vet vad det betyder. Apan – flagga AP – åker upp och signalerar att seglingen är uppskjuten. Vänta… Det är två flaggor. Flagga H är också hissad. Vänta i land.

Klockan 11:15. Peter och jag väntar utanför hamninloppet på att alla seglare skall komma in. Se bilden överst på sidan.

Klockan 11:30. Alla seglare är i hamn. De svenska coacherna glider förbi.



Apan åker upp och ned

Klockan 11:45. Iland. Där visas apan med signalflagga två. Tidigast start klockan 13.

Klockan 12:45. Ett tut. Apan åker ned. Två tut. Apan åker upp. Nu med signalflagga tre. Tidigast start klockan 14.

Klockan 13:45. Proceduren med ett tut följt av två tut upprepas. Nu utan tilläggsflagga. Tidigast start 60 minuter efter att apan tas ned. På VHF:en hör jag en rapport från en bojbåt som varit ute och mätt vind. Det har börjat blås inne vid land. Men den vinden dör bara några meter ut. Och det är vindstilla över allt annars.

Klockan 16:15. Ett tut. Paus. Två tut. Apa över A. Seglingarna är inställda för idag. Första start imorgon, de nordiska mästerskapens sista dag, är satt till klockan 06.00. Noll sex noll noll. Seglarna ska samlas, riggade och klara klockan 05.00.

Varför startade de inte tidigare idag?

Klockan 16:30. Jag har hört ett rykta att seglingsledningen hade velat starta redan klockan 08.00 idag. Men att de nordiska teamens coacher hade sagt nej. Ligger det något i det? Jag söker upp Jesper Gunneling, en av Team Swedens coacher, för en kommentar:



Godnatt

Klockan 21:30. Min seglare har gått och lagt sig. Själv sitter jag och skriver dessa rader. Sen blir det sängen för mig också. Jag måste släpa upp mig själv 03.45 för frukost och sen trettio minuters bilresa till båtklubben (vi bor i Tønsberg). Gonatt.

Inga kommentarer: