söndag 20 juli 2014

JNoM 2014: Tune up, skrock och överkaxiga danskar



Söndag. Klockan är 10. Det är redan hett som i en bakugn. De svenska optimistseglarna har samlats för genomgång. Det är den sista träningsdagen av tre. Imorgon är det allvar. Den första av fyra tävlingsdagar.

Tune up

Inför större tävlingar brukar arrangören anordna en tune up – en regatta som inte räknas men som ger både seglare och tävlingsorganisationen chans att öva och finjustera inför den riktiga. Men inte Horten Seilforening.

Därför gick tränarna för de svenska, norska, danska och finska teamen samman och anordnade en egen tune up. Det var frivilligt att delta i de två racen. För de som inte ville fanns en vanlig träningsgrupp.

Fyra av fem seglare valde tune up. De samlades med sina nordiska bröder och systrar klockan 10:15 för ett "rorsmansmöte". Förutom finnarna. De var redan ute på sjön. Hade då redan varit igång i fyra timmar.

Sabotage

Medan tune up regattan pågick passade jag och andra föräldrar på att registrera våra telningar. I kön kom jag i samspråk med Lasse Fjelddahl (LESS). Han berättade att det finns en tradition hos seglarna att sabotera tune up racen.

Det gjorde mig nyfiken. Så när seglarna kom tillbaka efter två race så hörde jag med tre grabbar från min egen klubb (HjBK): "Danskarna fuskade riktigt mycket", berättade Hugo Mårdbrink. Och tilla: "Åker in i en." Vid starten? undrar jag. "Över allt", svarade Hugo. "Danskarna har mycket kämparvilja. De hojtar och skriker på oss", kompletterar Arvid Barregren. Och Anton Lundin fyller i: "De är överkaxiga."

Jag frågar Jesper Gunneling, som är en av Team Swedens tränare, om vi skall vara beredda på tuffa tag från danskarna. "Jag tror det bara är spex", säger han lugnande. Men lägger i samma andetag till: "Däremot hade vi de finska coachbåtarna som körde ganska… Gjorde mycket vågor. Och det hade svenskarna mycket synpunkter på."

Jag passar också på att fråga Jesper Gunneling om traditionen att sabotera tune up racen. "Vi såg inga tecken på det alls", svarade han, och förklarar: "Jag tror inte seglarna tänkte på det på samma sätt, i och med att det var vi coacher som arrangerade det."

Seglar skrock

Så hur gick det då? Peter Björk, som var ute på banan och filmade, berättade att tjejerna låg på topp. Först över mållinjen var Alice Moss (HjBK). Men hon vann inte. Det gjorde Matilda Werton (LSS). Varför?

Alice passerade startlinjen utanför märkena. Medvetet. För att bli diskvalificerad. En udda idé kan tyckas. Men Jesper Gunneling förklarar att det bland seglare finns en myt om att det medför otur att vinna ett tune up race. Men att man ändå vill ha segervittring.

Ett annat exempel på tillämpningen av denna idé stod Elin Ax Karjel (BOOSS). Hon gjorde en medveten tjuvstart. Jag frågade henne varför: "För att jag ville komma iväg bra och få fri vind." Och liksom många andra avbröt hon racet när den rätta känslan infann sig. "Jag körde inte seriöst", berättade hon för mig.

Jesper Gunneling var mycket nöjd med tune up racen: "Det blev en grym tune up – träningsmässigt. Resultat brydde vi oss inte om. Seglarna fick testa strömmen. Det var båtar på linjen."

Alternativ träning

För dem som inte ville kämpa på linjen erbjöd Jonathan Åhlander, också tränare för Team Sweden, en alternativ träning. De fokuserade på tre saker:

  • Fart på kryssen.
  • Teknik i undanvind.
  • Taktik vid start
När jag ändå pratade med Jonathan Åhlander passade jag på att fråga om de två föregående dagarna.

Fredagens och lördagens träning

Fredagen handlade om fart. Dels om att få in rutinen att alltid kolla fart inför start. Dels att hitta känslan för fart. Jonathan förklarade att många av de yngre har svårt för detta. Och att de därför fick köra fart under tränarnas överinseende.

Att köra fart innebär att två eller tre seglare startar samtidigt och seglar 20 sekunder. Sen jämför de trim och teknik för att förstå varför den ena kom längre än den andra. Samma sak upprepas därefter under 60 sekunder. På så sätt hjälper de varandra att hitta farten.

Fart är också en förutsättning för att kunna köra kant. Då seglar två lika snabba båtar iväg på var sin kant och en tredje i mitten. Det är fördel på den del av banan där båten kommer längst.

Under lördagen övade de på strategi. Att göra rätt vägval med hänsyn till ström och vind.

Dessutom racade de nära 40 svenska optimistseglarna mot varandra både fredag och lördag.

Race som träning – på gott och ont

"På gott och ont", säger Jonathan Åhlander om övningsracen. Han säger att seglarna är jätte duktiga – men unga., och menar att fokus lätt hamnar på att komma först istället för att öva på det som tränarna vill, till exempel fart.

Men efter dagens träning var Jonathan mycket nöjd. "Grymt bra. Alla var jättefokuserade." Även Jesper Gunneling var mycket nöjd: "Det känns som att de är väldigt uppladdade inför morgonen." Själv kan jag bara önska alla duktiga seglare i Team Sweden lycka till.

Inga kommentarer: