söndag 20 juli 2014

JNoM 2014: Tränarna är lalliga



Slappa. Mycket glass. Lata dagar på stranden. Så tillbringar många 13-, 14- och 15-åringar veckorna mitt i juli. Men inte 20 tjejer och 20 killar. De är i Horten – Norges motsvarighet till Karlskrona. En ort på Oslofjordens västsida. Hemvist för norska marinen. Och för 2014 års Nordiska mästerskapen i segling för juniorer (JNoM 2014).

De 20 tjejerna och 20 killarna ska tävla för Sverige i optimistjolle. Det börjar på måndag. Men då har de flesta varit på plats i 3–4 dagar för att träna.

Jag ska försöka skriva några rader var dag från tävlingen, som pågår i fyra dagar. Men tjuvstartar redan nu med denna första av två blogginlägg om träningen.

Stenseriös och lallig

"As bra", säger en seglare om Jesper Gunneling – en av tränarna. "Tar ansvar", säger en annan. När jag pratar med seglarna förstår jag att de gillar Jepser och har stor respekt för honom.

En annan tränare är Anna Hagberg. Om henne säger en av seglarna: "Stenseriös!" Och en annan fyller i: "Men lallig däremellan."

Tre grader av lallighet

Stenseriös och lallig. För mig låter det som en motsägelse. Men allt har sin förklaring. Anton Lundin, från HjBK, förklarar att det finns tre olika typer av lallighet.

"Lallig typ I", förklarar Anton, "är när man är oseriös". Jag förstår att det inte är något positivt. Däremot är lallig typ II och III en hedersbetygelse.

Om man är typ II lallig så är man seriös men vill ha roligt. Och är man typ III så är man ännu mer seriös och ännu roligare.

Alla är typ II eller III

Efter en grundlig genomgång av lallighet så är jag förstås nyfiken på hur lalliga tränarna är. Det visar sig att alla är typ II eller III.

Seglarna var rörande eniga om typen för samtliga tränare, förutom för Jonathan Åhlander. "Han är typ II", säger en. "Nej, typ III", säger en annan. Och så diskuterar de sinsemellan. Jag blev aldrig klok på om han var II eller III. Men det spelar mindre roll. Seglarna gillar honom. Någon beskrev honom som "rolig och schysst". En annan som "väldigt trevlig". "Och nästan alltid glad", kom det från en tredje.

Grundlig och öppen

Karin Almquist beskriver seglarna som grundlig. "Hon vill att vi skall lära oss", förklarar en seglare. Jag förstår på seglarnas målande skildringar att Karin verkligen engagerar sig i seglarna och försäkrar sig om att de förstår och behärskar även de mest grundläggande sakerna.

Och om Åsa Johansson haglar de positiva omdömena. "Jätte trevlig", "snäll och "öppen för prat".

Optimistförbundets åsikt

Efter att ha pratat med några av de 40 optimistseglarna som ingår i Team Sweden så förstår jag att de är nöjda – super nöjda – med sina tränare.

En annan som är super nöjd är Krister Alnebeck. Han är ledamot av Svenska Optimistförbundets styrelse och ansvarig för Sveriges medverkan i JNoM 2014. Häromdagen stod han och iakttog tränarna när de hade genomgång med seglarna. Han sken som en sol, och undslapp en kommentar, mest för sig själv, men jag råkade höra den, om hur nöjd han är med tränarna. "De är verkligen engagerade" sa han bland annat.

I morgondagens blogginlägg

I morgon ska jag berätta lite om vad seglarna gör när de är ute och tränar. Det låter ibland som att det bara är harstarter och slag på signal. Men så kan det väl inte vara?

Nu får det räcka för idag. Jag måste slänga i mig lite frukost, för jag skriver detta på söndag morgon, och sen ta med mig min seglare till sista träningsdagen. Vi syns där!

Inga kommentarer: